ENR 1.10 LENTOSUUNNITELMAT

 
Tämä osa sisältää:
  
  • lentosuunnitelman esittämistä koskevat yleiset menetelmät
  • lentosuunnitelman esittämistä ja sisältöä koskevat kansalliset lisämääräykset
  • ICAO:n Doc 7030 (Regional Supplementary Procedures) sisältyvät alueelliset lentosuunnitelmia koskevat lisämenetelmät, joita sovelletaan Suomessa.

1 LENTOSUUNNITELMAN (FPL) ESITTÄMISTÄ KOSKEVAT MENETELMÄT

REF: SERA 4001, OPS M1-1, kohta 2.7 ja AIP, GEN 1.7

1.1 Lentosuunnitelma on esitettävä ennen:

  1. jokaista lentoa tai lennon osaa, jolle annetaan lennonjohtopalvelua;
  2. lentopaikan lentotiedotusvyöhykkeellä sen voimassaoloaikana suoritettavaksi aiottua lentoa;
  3. tunnistusvyöhykkeellä (ADIZ) tai kielto- tai rajoitusalueella suoritettavaksi aiottua lentoa;
  4. jokaista lentoa valtakunnanrajan yli, elleivät asianomaiset valtiot ole toisin määränneet;
  5. jokaista yöllä suoritettavaksi suunniteltua lentoa, jos se suuntautuu pois lentopaikan läheisyydestä.

1.2 Esittämisajat

1.2.1. Lentosuunnitelman saa esittää aikaisintaan 120 tuntia ennen lennon arvioitua liikkeellelähtöaikaa (EOBT). Jos lentosuunnitelma on esitetty aiemmin kuin 24 tuntia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa, lennon päivämäärä tulee merkitä kohdan 18 DOF/-kenttään. Lentosuunnitelma on esitettävä viimeistään 60 minuuttia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa.
Poikkeus: Operoitaessa VFR-lentosäännöillä Suomen lentotiedotusalueella, voidaan lentosuunnitelma esittää viimeistään 30 minuuttia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa.
Huom. 1: Ilmaliikennevirtojen säätelytoimenpiteiden alaisten lentojen osalta lentosuunnitelma tulisi esittää viimeistään 3 tuntia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa.
Huom. 2: Ilmaliikennevirtojen säätelytoimenpiteiden alaiset lennot, ks. myös kohta 3 alla.
1.2.2. Valtakunnan maa- ja vesirajaa sekä aluevesirajaa vastassa olevalla tunnistusvyöhykkeellä (ADIZ, ks. ENR 5.2) suoritettavaksi aiotusta ei-aikataulunmukaisesta lennosta on lentosuunnitelma esitettävä kohdan 1.3 mukaisesti siten, että se on aluelennonjohdolla viimeistään yhtä tuntia ennen ilma-aluksen saapumista tunnistusvyöhykkeelle tai ennen ensimmäistä lentoonlähtöä tältä vyöhykkeeltä.
Tämä aikarajoitus ei kuitenkaan koske:
  1. julkaistuja ATS-reittejä pitkin suoritettavia lentoja tai
  2. ENR-ilmatilassa operoivia lentoja (FRA ja DCT reititys).
1.2.3. Lupa ilmailuun rajoitusalueille, ks. ENR 5.1.

1.3 Lentosuunnitelman esittäminen

1.3.1. Ennen lentoonlähtöä
Lentosuunnitelma esitetään Lennonneuvontaan ensisijaisesti elektronista lentosuunnitelmalomaketta (eFPL) käyttäen. Mikäli tämä ei ole mahdollista, lentosuunnitelma voidaan esittää puhelimitse.
1.3.2. Lennon aikana
Lennon aikana radiolla esitettävä lentosuunnitelma esitetään lähimmälle päivystävälle ATS-elimelle tai aluelennonjohdolle.

1.4 Lentosuunnitelman (FPL) muoto ja sisältö

ICAO:n Doc 4444 mukainen suomen- ja englanninkielinen lentosuunnitelmalomake (FPL) täydellisine täyttöohjeineen on saatavana verkkopalvelussa alla olevassa osoitteessa, jossa on käytettävissä myös elektroninen lentosuunnitelma (eFPL).
 
www.ais.fi
TEL 020 428 4800

1.5 Lähtö- ja saapumisilmoituksen antaminen

  1. Lähtöilmoituksen antaminen:
Mikäli lentosuunnitelma on esitetty ja lähtö tapahtuu lentopaikalta, jossa ei ole ATS-elintä tai ATS-elin on suljettu, tulee lähtöilmoitus antaa välittömästi ennen lentoonlähtöä puhelimitse Aluelennonjohdon VFR-valvontaan TEL 03 386 5172.
Huom. Mikäli lähtö tapahtuu valvotussa ilmatilassa (CTR) lentokentän ulkopuolelta, tulee lähtöilmoitus antaa ao. ilmatilasta vastaavalle ATS-elimelle puhelimitse tai radiolla selvityspyynnön yhteydessä.
  1. Saapumisilmoituksen antaminen
Mikäli lentosuunnitelma on esitetty ja saapuminen tapahtuu lentopaikalle, jossa ei ole ATS-elintä tai ATS-elin on suljettu, tulee saapumisilmoitus antaa välittömästi laskeutumisen jälkeen puhelimitse Aluelennonjohdon VFR-valvontaan TEL 03 386 5172.
Huom. Mikäli saapuminen tapahtuu valvotussa ilmatilassa (CTR) lentokentän ulkopuolelle, tulee saapumisilmoitus antaa ao. ilmatilasta vastaavalle ATS-elimelle puhelimitse tai radiolla.
  1. Lähtö- ja saapumisilmoituksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
  •  Ilma-aluksen tunnus
  •  Lähtö- tai saapumislentopaikka
  •  Todellinen lähtö- tai saapumisaika
Huom. Lähtö- tai saapumisilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse antaa lähdön/laskun jälkeen, kun lentopaikalla annetaan ATS-palvelua ja radiopuhelinliikenteestä tai annetuista valomerkeistä ilmenee, että lähtö/laskeutuminen on havaittu.
Silloin kun saapumisilmoitus vaaditaan, edellytysten laiminlyönti voi aiheuttaa vakavia poikkeamia lennonjohtopalvelussa ja aiheuttaa suuria kustannuksia tarpeettomien etsintätoimenpiteiden suorittamisesta.

1.6 Ilmatilan käytettävyyteen liittyvät säännöt

Suomen lentotiedotusvyöhykkeelle (HELSINKI FIR) ei hyväksytä lentosuunnitelmia, jotka poikkeavat Route Availability Document (RAD) dokumentissa julkaistuista ilmatilaa koskevista rajoituksista. Tämä yhteinen eurooppalainen viitedokumentti sisältää kaikki Suomen lentotiedotusvyöhykettä koskevat ilmatilan käytettävyyteen liittyvät säännöt, ja se löytyy osoitteesta:

1.7 Rajoitus- ja vaara-alueiden sekä sotilasharjoitus- ja koulutusalueiden suojavyöhykkeet - Flight Plan Buffer Zone (FBZ)

Ilmatilan hallintayksikön (AMC) hallinnoimien ilmatilavarausalueiden (R, D, TRA ja TSA) ympärille on perustettu lennonsuunnittelussa huomioitavat suojavyöhykkeet - Flight Plan Buffer Zone (FBZ). Vyöhykkeiden sivu- ja korkeusrajat on esitetty osassa ENR 5.1 (Rajoitus- ja vaara-alueet) ja ENR 5.2 (Tilapäiset ilmatilavarausalueet ja Tilapäiset erillisvarausalueet).
Aktiivinen FBZ tulee ottaa huomioon IFR-lentosuunnitelmaa laadittaessa, kun lentosuunnitelman reittikentässä käytetään DCT-reitityksiä. FBZ aktivoidaan AUP/UUP-sähkeellä.
Network Managerin IFPS-järjestelmä hylkää sellaiset lentosuunnitelmat, joissa käytetty kahden pisteen välinen isoympyräreitti suuntautuu aktivoidulle FBZ:lle ilmoitetun ala- ja ylärajan välillä. FBZ:n ulkopuolella lentosuunnitelman reitti voi ulottua FBZ:n sivurajaan saakka.

2 TOISTUVAISLENTOSUUNNITELMAT (RPL)

Suomi noudattaa Eurocontrolin Network Managerin linjaa eikä enää jatkossa hyväksy toistuvaislentosuunnitelmia. Tämä tarkoittaa, että jokaisesta lennosta tulee laatia yksittäinen lentosuunnitelma. Päätös koskee IFPS-alueella tapahtuvia lentoja.
Lista niistä valtioista ja lentotiedotusalueista (FIR/UIR), jotka kuuluvat IFPS-alueeseen, on julkaistu IFPS User's Manualissa.
IFPS-alueen ulkopuolisten maiden tilanne pitää varmistaa ao. maan AIP:sta.

3 LISÄMENETELMÄT KOSKIEN ILMALIIKENNEVIRTOJEN SÄÄTELYTOIMENPITEIDEN (ATFCM) ALAISIA LENTOJA

Viite: Doc 7030 EUR, kohta 2.2.
Huom. Peruskuvaus EUR-alueen ATFCM-järjestelmästä on annettu osassa ENR 1.9. Lisätietoja Eurocontrolin ilmaliikennevirtojen keskussäätely-yksiköstä (NMOC, Network Manager Operations Center) ja sen toiminnasta on saatavissa Eurocontrolin Network Operations -käsikirjasta, joka on julkaistu osoitteessa:
ATFCM-toimenpiteiden alaisten (ATFCM-alueella suoritettavien) lentojen osalta noudatetaan seuraavia lisämenetelmiä:
  1. Lentosuunnitelmat on esitettävä vähintään 3 tuntia ennen arvioitua lähtöaikaa (EOBT);
  2. Kaikki 15 minuuttia suuremmat muutokset EOBT:hen on ilmoitettava muutossähkeellä;
  3. Kun lentoa varten on esitetty toistuvaislentosuunnitelma (RPL) tai erillinen lentosuunnitelma (FPL), mutta EOBT:ta edeltävän 4 tunnin aikana päätetään saman lähtö- ja laskupaikan välillä käyttää muuta (vaihtoehtoista) reittiä on meneteltävä seuraavasti:
  1. edellistä (alkuperäistä) lentosuunnitelmaa koskeva peruutussanoma (CNL) on lähetettävä välittömästi etuoikeutusluokassa DD alkuperäisen lentosuunnitelman mukaisille ATS-elimille;
  2. korvaava lentosuunnitelma (RFP) lähetetään FPL-sanoman mukaisessa muodossa alkuperäisen lentosuunnitelman mukaista kutsumerkkiä käyttäen aikaisintaan 5 minuuttia CNL sanoman lähettämisen jälkeen;
  3. kohdan 18 ensimmäiseksi merkinnäksi merkitään RFP/Qn, jossa RFP merkitsee korvaavaa lentosuunnitelmaa (Replacement Flight Plan) ja n ilmaisee kuinka mones kyseistä lentoa varten annettu korvaava lentosuunnitelma on kyseessä (RFP/Q1 = ensimmäinen korvaava lentosuunnitelma tai RFP/Q2 = toinen korvaava lentosuunnitelma jne.); ja
  4. viimeisin RFP on esitettävä vähintään 30 minuuttia ennen EOBT:ta.

4 LISÄMENETELMÄT KOSKIEN EUR RVSM ILMATILAA

Vaatimukset EUR RVSM lennon suunnittelulle koskien ICAO:n lentosuunnitelmalomakkeen täyttämistä ja toistuvaislentosuunnitelmaa on esitetty julkaisussa ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030 EUR).
Tämän lisäksi seuraava vaatimus on julkaisussa ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030 EUR) olevien lennon suunnitteluvaatimusten lisäksi:
Sotilaslentotoiminnan lisäksi myös tullin ja poliisin käytössä olevien ilma-alusten käyttäjien on käytettävä kirjainta M ICAO:n lentosuunnitelmalomakkeen kohdassa 8.