Tämä osa sisältää:
|
REF: SERA 4001, OPS M1-1, kohta 2.7 ja AIP, GEN 1.7
|
|
1.2.1. Lentosuunnitelman saa esittää aikaisintaan 120 tuntia ennen lennon arvioitua liikkeellelähtöaikaa (EOBT). Jos lentosuunnitelma on esitetty aiemmin kuin 24 tuntia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa, lennon päivämäärä tulee merkitä kohdan 18 DOF/-kenttään. Lentosuunnitelma on esitettävä viimeistään 60 minuuttia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa.
|
Poikkeus: Operoitaessa VFR-lentosäännöillä Suomen lentotiedotusalueella, voidaan lentosuunnitelma esittää viimeistään 30 minuuttia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa.
|
Huom. 1: Ilmaliikennevirtojen säätelytoimenpiteiden alaisten lentojen osalta lentosuunnitelma tulisi esittää viimeistään 3 tuntia ennen arvioitua liikkeellelähtöaikaa.
|
Huom. 2: Ilmaliikennevirtojen säätelytoimenpiteiden alaiset lennot, ks. myös kohta 3 alla.
|
1.2.2. Valtakunnan maa- ja vesirajaa sekä aluevesirajaa vastassa olevalla tunnistusvyöhykkeellä (ADIZ, ks. ENR 5.2) suoritettavaksi aiotusta ei-aikataulunmukaisesta lennosta on lentosuunnitelma esitettävä kohdan 1.3 mukaisesti siten, että se on aluelennonjohdolla viimeistään yhtä tuntia ennen ilma-aluksen saapumista tunnistusvyöhykkeelle tai ennen ensimmäistä lentoonlähtöä tältä vyöhykkeeltä.
|
Tämä aikarajoitus ei kuitenkaan koske:
|
1.2.3. Lupa ilmailuun rajoitusalueille, ks. ENR 5.1.
|
1.3.1. Ennen lentoonlähtöä
|
Lentosuunnitelma esitetään Lennonneuvontaan ensisijaisesti elektronista lentosuunnitelmalomaketta (eFPL) käyttäen. Mikäli tämä ei ole mahdollista, lentosuunnitelma voidaan esittää puhelimitse.
|
1.3.2. Lennon aikana
|
Lennon aikana radiolla esitettävä lentosuunnitelma esitetään lähimmälle päivystävälle ATS-elimelle tai aluelennonjohdolle.
|
ICAO:n Doc 4444 mukainen suomen- ja englanninkielinen lentosuunnitelmalomake (FPL) täydellisine täyttöohjeineen on saatavana verkkopalvelussa alla olevassa osoitteessa, jossa on käytettävissä myös elektroninen lentosuunnitelma (eFPL).
|
www.ais.fi
TEL 020 428 4800 |
Mikäli lentosuunnitelma on esitetty ja lähtö tapahtuu lentopaikalta, jossa ei ole ATS-elintä tai ATS-elin on suljettu, tulee lähtöilmoitus antaa välittömästi ennen lentoonlähtöä puhelimitse Aluelennonjohdon VFR-valvontaan TEL 03 386 5172.
|
Huom. Mikäli lähtö tapahtuu valvotussa ilmatilassa (CTR) lentokentän ulkopuolelta, tulee lähtöilmoitus antaa ao. ilmatilasta vastaavalle ATS-elimelle puhelimitse tai radiolla selvityspyynnön yhteydessä.
|
Mikäli lentosuunnitelma on esitetty ja saapuminen tapahtuu lentopaikalle, jossa ei ole ATS-elintä tai ATS-elin on suljettu, tulee saapumisilmoitus antaa välittömästi laskeutumisen jälkeen puhelimitse Aluelennonjohdon VFR-valvontaan TEL 03 386 5172.
|
Huom. Mikäli saapuminen tapahtuu valvotussa ilmatilassa (CTR) lentokentän ulkopuolelle, tulee saapumisilmoitus antaa ao. ilmatilasta vastaavalle ATS-elimelle puhelimitse tai radiolla.
|
Huom. Lähtö- tai saapumisilmoitusta ei kuitenkaan tarvitse antaa lähdön/laskun jälkeen, kun lentopaikalla annetaan ATS-palvelua ja radiopuhelinliikenteestä tai annetuista valomerkeistä ilmenee, että lähtö/laskeutuminen on havaittu.
|
Silloin kun saapumisilmoitus vaaditaan, edellytysten laiminlyönti voi aiheuttaa vakavia poikkeamia lennonjohtopalvelussa ja aiheuttaa suuria kustannuksia tarpeettomien etsintätoimenpiteiden suorittamisesta.
|
Suomen lentotiedotusvyöhykkeelle (HELSINKI FIR) ei hyväksytä lentosuunnitelmia, jotka poikkeavat Route Availability Document (RAD) dokumentissa julkaistuista ilmatilaa koskevista rajoituksista. Tämä yhteinen eurooppalainen viitedokumentti sisältää kaikki Suomen lentotiedotusvyöhykettä koskevat ilmatilan käytettävyyteen liittyvät säännöt, ja se löytyy osoitteesta:
|
Ilmatilan hallintayksikön (AMC) hallinnoimien ilmatilavarausalueiden (R, D, TRA ja TSA) ympärille on perustettu lennonsuunnittelussa huomioitavat suojavyöhykkeet - Flight Plan Buffer Zone (FBZ). Vyöhykkeiden sivu- ja korkeusrajat on esitetty osassa ENR 5.1 (Rajoitus- ja vaara-alueet) ja ENR 5.2 (Tilapäiset ilmatilavarausalueet ja Tilapäiset erillisvarausalueet).
|
Aktiivinen FBZ tulee ottaa huomioon IFR-lentosuunnitelmaa laadittaessa, kun lentosuunnitelman reittikentässä käytetään DCT-reitityksiä. FBZ aktivoidaan AUP/UUP-sähkeellä.
|
Network Managerin IFPS-järjestelmä hylkää sellaiset lentosuunnitelmat, joissa käytetty kahden pisteen välinen isoympyräreitti suuntautuu aktivoidulle FBZ:lle ilmoitetun ala- ja ylärajan välillä. FBZ:n ulkopuolella lentosuunnitelman reitti voi ulottua FBZ:n sivurajaan saakka.
|
Suomi noudattaa Eurocontrolin Network Managerin linjaa eikä enää jatkossa hyväksy toistuvaislentosuunnitelmia. Tämä tarkoittaa, että jokaisesta lennosta tulee laatia yksittäinen lentosuunnitelma. Päätös koskee IFPS-alueella tapahtuvia lentoja.
|
Lista niistä valtioista ja lentotiedotusalueista (FIR/UIR), jotka kuuluvat IFPS-alueeseen, on julkaistu IFPS User's Manualissa.
|
IFPS-alueen ulkopuolisten maiden tilanne pitää varmistaa ao. maan AIP:sta.
|
Viite: Doc 7030 EUR, kohta 2.2.
|
Huom. Peruskuvaus EUR-alueen ATFCM-järjestelmästä on annettu osassa ENR 1.9. Lisätietoja Eurocontrolin ilmaliikennevirtojen keskussäätely-yksiköstä (NMOC, Network Manager Operations Center) ja sen toiminnasta on saatavissa Eurocontrolin Network Operations -käsikirjasta, joka on julkaistu osoitteessa:
|
ATFCM-toimenpiteiden alaisten (ATFCM-alueella suoritettavien) lentojen osalta noudatetaan seuraavia lisämenetelmiä:
|
|
|
Vaatimukset EUR RVSM lennon suunnittelulle koskien ICAO:n lentosuunnitelmalomakkeen täyttämistä ja toistuvaislentosuunnitelmaa on esitetty julkaisussa ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030 EUR).
|
Tämän lisäksi seuraava vaatimus on julkaisussa ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030 EUR) olevien lennon suunnitteluvaatimusten lisäksi:
|
Sotilaslentotoiminnan lisäksi myös tullin ja poliisin käytössä olevien ilma-alusten käyttäjien on käytettävä kirjainta M ICAO:n lentosuunnitelmalomakkeen kohdassa 8.
|